Fremtiden for Boeing 737 MAX

Fremtiden for Boeing 737 MAX

Boeing 737 MAX skulle være den store bestselgeren til Boeing i årene fremover, men slik ble det ikke. Etter kort tid i drift ble denne nye versjonen satt på baken, etter to svært alvorlige uhell.

[IMAGE=cZqPPrfpZeva.jpg]

Det er mulig at flytypen vil være i luften igjen januar 2020, men spørsmålet er om flypassasjerene er klare for å reise med Boeing 737 MAX igjen? I dag er det lett å finne ekstremt billige flybilletter, og selv svært lange reiser er oppnåelige for de aller fleste nordmenn. Hvis du ikke har penger her og nå, kan et lån fra for eksempel https://www.centum.no være løsningen. Likevel er det irrelevant om billetten er billig eller dyr, hvis du ikke føler deg trygg på reisen.

Bakgrunnen for Boeings lansering av 737 MAX

Boeing 737 er et svært gammel fly, den første varianten ble produsert allerede i 1966. Det er en hel evighet siden, spesielt i en bransje der den tekniske utviklingen har vært dramatisk. Selvfølgelig har Boeing 737 fått en rekke oppgraderinger gjennom årene, og fly som produseres i dag deler ikke mange komponenter med det opprinnelige flyet fra 1966. Likevel er det definert som samme type fly, og det er en av de avgjørende grunnene til at Boeing fortsetter å utvikle plattformen videre. Når en helt ny flytype lanseres, må piloter sertifiseres på ny for akkurat denne modellen. Ved å videreutvikle Boeing 737, kan Boeing tilby flyselskaper en ny maskin som de fleste piloter kan fly uten ekstra kursing.

Utfordringen med denne fremgangsmåten er at ingeniørene på Boeing hele tiden må forholde seg til begrensningene som følger med den eksisterende 737-plattformen. Det er dette som man tror er årsaken til de to ulykkene med Boeing 737 MAX, mer bestemt er årsaken å finne i det såkalte «Maneuvering Characteristics Augmentation System» (MCAS). Dette er kort forklart et system som gjør at den nye 737 MAX-versjonen oppfører seg som eldre 737-fly, til tross for endringer som mye større motorer.

Dessverre ser det ut til at pilotene ikke var godt nok trent i dette nye systemet, og spesielt lite trent i hva som var nødvendig å gjøre når det ikke fungerte som det skulle. Dessuten skal det ha vært utfordringer med programvaren til flysimulatorer, som medførte at disse ikke oppførte seg som et ordentlig fly.

Veien videre – vil noen fly med 737 MAX?

Boeing jobber selvfølgelig ekstremt hardt med å få 737 MAX på vingene igjen, det handler om gigantiske summer i tapt salg og erstatninger for hver dag som går. Sjefen for hele Boeing 737 MAX-programmet er skiftet ut, og det skjer sannsynligvis mye bak kulissene mellom Boeing og de amerikanske myndighetene.

Likevel er det til syvende og sist kundene som avgjør hva som skjer med 737 MAX. Hvis ingen vil fly med den ulykkesrammede versjonen, må Boeing sannsynligvis avslutte hele Boeing 737 MAX-programmet