Douglas DC-3 – en usedvanlig sterk arbeidshest

Douglas DC-3 – en usedvanlig sterk arbeidshest

Douglas DC-3 er kanskje et av de mest ikoniske passasjerflyene som noen gang har blitt produsert. Dette skyldes i stor grad flyets rolle som symbol på sivil luftfart i årene før krigen og den rollen det spilte under andre verdenskrig. Etter krigen ble det fort klart at nyere teknologi kunne erstatte DC-3, men flyets robusthet er åpenbart da flyet fortsatt brukes i kommersiell trafikk den dag i dag.

Flyet kan operere fra korte rullebaner, og dette var svært viktig i flyets rolle som troppetransport under krigen og som arbeidshest i områder uten utbygde rullebaner etter krigen. DC-3 er betegnelsen på den sivile utgaven som totalt har blitt produsert i 607 eksemplarer, mens den militære utgaven går under betegnelsen C-47 med over 10 000 produserte.

I dag benyttes flyene som historiske klenodium og i kommersielle øyemed. Flere oppgraderte versjoner har blitt utviklet, og spesielt Basler BT-67 med turboprop-motorer er svært populær og benyttes mye i forskningsaktiviteter på Sørpolen.

Den norske foreningen Dakota of Norway opererer i dag en DC-3 med registreringsnummer LN-WND. Dette flyet tjenestegjorde for US Army under andre verdenskrig. Foreningen er basert på frivillig dugnadsarbeid og donasjoner fra medlemmer.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *