Kommer  fremtidens  passasjerfly  til  å  være  elektriske?

Kommer fremtidens passasjerfly til å være elektriske?

Vi er midt inne i det grønne skiftet, og det har vært en enorm utvikling av teknologi som benytter seg av fornybar energi de siste to tiårene. Elbilen har gått fra å være et kjøretøy for spesielt interesserte til å bli en fullverdig premiumbil. Denne utviklingen har i stor grad skjedd på grunn av utviklingen av mer effektive batterier med høyere energitetthet enn tidligere. I flere byer er kollektivtransporten på vei over til batteridrift, og det er jo naturlig å spørre om fly er den neste revolusjonen innen elektrisk transport.

Selv om dagens kommersielle fly i stor grad benytter seg av samme teknologi som for femti år siden, har flyene blitt langt mer effektive. Ved hjelp av nye motorer, bruk av komposittmaterialer og automatisering, er dagens passasjerfly langt mer effektive enn de som startet jetflyets gullalder.

Det finnes allerede eksperimenter med elektriske fly, men det er nok mange år til de er i kommersiell drift. Det største problemet er energitetthet og batterienes vekt. Et tomt batteri veier like mye som et fullt batteri, og det betyr at flyet må bruke mye energi på å holde tomme batterier i luften. I et vanlig fly vil flyet bli lettere etter hvert som drivstoffet brukes, og det vil derfor kreve mindre energi på å holde seg i luften.

Det forskes på om selve flykroppen kan gjøres mer effektiv for å kompensere for den økte vekten, men per i dag er nok elektriske fly en idé som trenger mer teknologisk fremgang før det kan brukes i kommersiell trafikk.

Norge leder an

Flere flyprodusenter har utviklet prototyper som har tiltrukket seg interesse fra bransjen. Det norske flyselskapet Widerøe ønsker å være en pioner innen kommersialiseringen av elektriske fly. De har en ambisjon om å kunne sette de første flyene i trafikk innen ti år. Widerøe er nødt til å skaffe seg nye fly, da deres hovedflåte består av flytypen DeHavilland Dash-8. På kortbanenettet er det kun de minste versjonene (100 og 300) som kan benyttes, og disse er ikke lenger i produksjon. Det finnes heller ingen nye fly som kan konkurrere med denne flytypen når det kommer til passasjerkapasitet, effektivitet og kortbanegenskaper.

Flyet er ikke lenger i produksjon fordi markedet det opprinnelig ble utviklet for har endret seg. Flere flyplasser rundt i verden har valgt å bygge lengre rullebaner for å kunne betjene større og mer effektive fly, men dette er ikke et alternativ på det norske kortbanenettet.

Mange av Widerøes ruter i Nord-Norge og på Vestlandet er ikke lengre enn 20 minutter, og et elektrisk fly er derfor langt mer aktuelt for slike ruter. Widerøe har i flere år jobbet med modernisering av flyflåten, og de var det første mellomdistanseflyet flyselskapet til å ta i bruk Embraer E190-E2 i 2019 – dette var også første gang Widerøe skaffet seg et jetfly.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *