
Bachelor i Luftfartsfag
Bachelor i luftfartsfag ved Universitetet i Tromsø er kanskje den beste måten å bli pilot på dersom man ikke ønsker å gå via Forsvaret. Siden utdannelsen skjer ved et offentlig universitet betaler man ingenting for selve utdannelsen, i tillegg gir utdannelsen en mer omfattende faglig bakgrunn enn det man får ved private flyskoler.
Utdanningsprogrammet er utviklet i tett samarbeid med luftfartsbransjen og er utformet med tanke på å forberede kandidatene på en karrière i bransjen. Etter fullført utdannelse har vil man ha en bachelorgrad i luftfartsfag som gir muligheter til videre utdannelse i form av en mastergrad i relevante fagfelt. I tillegg til bachelorgraden vil man også ha et kommersielt flysertifikat (CPL-A) og den nødvendige teorien for å jobbe som pilot i et flyselskap.
Teoretisk del
Det første året i bachelorgraden er i all hovedsak teoretisk og foregår ved Universitetet i Tromsøs campus i Breivika, Tromsø. Her vil man lære fysikk og matematikk på universitetsnivå, samt ledelse og organisasjonsteori, og grunnleggende flyteori.
Praktisk del
De siste to tredjedelene av utdannelsen er i hovedsak praktisk, men man vil også ha flyteoretiske fag. Denne delen av utdannelsen foregår i Bardufoss hvor universitetets flyflåte er basert.
Den praktiske delen av flytreningen gjøres ved Bardufoss Lufthavn med universitetets egne fly. Man begynner å fly enmotorsflyet Cessna 182T – storebroren til et av verdens mest populære småfly Cessna 172. 182T har noe større motor og kabin, og universitetets fly er utstyrt med Garmin G1000 instrumentering med autopilot og navigasjon som gir muligheten til å trene på mer avansert instrumentflygning (IFR).
I den siste delen av den praktiske utdannelsen flyr man flytypen Piper PA-31 Navajo. Et mellomstort tomotors propellfly med inntil åtte seter. Formålet med denne treningen er å øve på prosedyrer i forbindelse med motorkutt, samarbeid i cockpit og avansert instrumentflygning.