Moderne passasjerfly

Moderne passasjerfly

Dagens moderne passasjerfly er svært effektive sammenlignet med de som dominerte markedet for 20-30 år siden. På grunn av økende drivstoffpriser har det vært et konstant press fra flybransjen for å senke flyenes drivstofforbruk. Utviklingen har i stor grad blitt hjulpet av mer effektive motorer, aerodynamiske forbedringer og automatisering.

Da jetflyene først kom i passasjertrafikk på 1950-tallet var de allerede en stor forbedring sammenlignet med propellflyene. Jetflyene var raskere, mer stillegående og mer drivstoffeffektive. Den største forbedringen kom nok fra økt rekkevidde. Propellflyene måtte gjerne gjennomføre flere mellomlandinger for å kunne fly lengre distanser. Etter hvert som fly som Boeing 707 entret markedet ble det mulig å gjennomføre lengre flyvninger uten mellomlandinger. Selv om det har vært store teknologiske fremsprang siden den gang, har også markedet forandret seg.

Banebrytende teknologi og effektivitet

Boeing var først ute med sitt konseptfly 7E7. Målet med 7E7 var å bygge et fly som i stor grad benyttet seg av høyteknologiske byggematerialer, effektive motorer og det siste innen datateknologi. Ved å benytte seg av komposittmaterialer som karbonfiber kunne flykroppen bygges mer robust uten at vekten økte. Effektive motorer sørget for drivstoffgjerrig fremdrift, og moderne datasystemer sørger for at flyet til enhver tid opereres på mest mulig effektiv måte. Boeing var likevel klar over at dette ikke var nok til å vinne markedet, og det ble derfor investert mye i teknologi som kunne øke passasjerenes komfort.

Den europeiske flyprodusenten Airbus’ svar på Boeing 787 ble Airbus A350 XWB. Hvor XWB står for Extra Wide Body. A350 benytter seg av en lignende designfilosofi som 787 hvor effektivitet og passasjerkomfort sto i høysetet.

Små fly med høy effektivitet

Selv om både Boeing og Airbus har utviklet moderne versjoner av A320 og 737 i form av A320NEO og 737MAX, er det tydelig at det er et behov for å utvikle en helt ny flytype som møter dagens behov bedre. Dette ble tydelig understreket av brasilianske Embraers enorme suksess med “E-jets”-familien. Både de minste flyene i 737 og A320-serien var ikke effektive nok til å brukes på mindre ruter, og Embraer fylte derfor en nisje i markedet med E-jets.

E-jets er et moderne og effektivt passasjerfly med kapasitet på mellom 66 og 124 seter. Flyet kunne overta et segment i markedet hvor de største propellflyene ble for små og de minste jetflyene ble for store. E-jets møtte lite konkurranse i sine første år, men etter hvert som segmentet vokste seg større ønsket flere produsenter seg inn. Per i dag er den største utfordreren Airbus A220, som i utgangspunktet ble utviklet av kanadiske Bombardier. Som en følge av at Airbus kjøpte opp dette programmet har Boeing blitt majoritetseier i brasilianske Embraer.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *